25.10.07

Skrubskrubberubskrubskrirumskrub

Gulve skal jo skrubbes en gang imellem, og der er mange måder at gøre det på.

Her i Norden er de fleste bekendt med Pippi-metoden, men da jeg fremviste ovenstående performance-video i London i de glade sen-halvfemsere, var der ikke et øje, der kendte Pippi (og det tror jeg stadig er tilfældet blandt ægte anglesaxere).

Reaktionerne spændte derfor fra "WOW - kan man også gøre sådan?" til feministiske kvababbelser a la: " Aha! Det handler altså om at få kvinderne tilbage i køkkenet under dække af, at de skal have det sjovt".

Eller som min elderly nabo bekymrede sig om med en dyb rynke i panden: "Hvem tørrede egentlig gulvet op bagefter?"

Altsamment skudt forbi - synes man - når man er én af de heldige, der er opvoxet nordøst for halvtresenstyvende breddegrad - vi ved nemlig at det handler om how to do it THE Pippi Longstocking Way

Endnu engang må jeg takke de kære Bazaar-drenge for at levere den absolut bedste skrubbemusik - tak!!!!

PS! Når man går ind på Youtube og søger under "scrubbing" er der ingen ende på alle de videoer, der har fokus på dette dybt seriØse emne. Tilsyneladende er det noget, der optager mange over den ganske verden!?!

Nogen foretrækker den "almindelige" askepotmåde.

Andre "the stripper-way".

Idag betaler jeg mig fra det (vel vidende at jeg også går glip af noget :-))

Og hvad med dig?

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

tihi - MEGET sjov video!:-)
Fortsat god weekend!!

Anne Mølleskov, Who Cares? sagde ...

Hej Birgit
Tak skal du have.
Den var også sjov at lave ....

Mattias sagde ...

En senkommen kommentar... Metoden lär icke vara Pippis alldeles egna. Mary Pickford brukade den på film före vår Långstrumpa tog den i bruk. På 30-talet tror jag det var; Astrid lär ha sett det på film. Mary Pickford, var hon inte från England? Isåfall har ni med er performance snarast tagit den tillbaks till sitt hemland.
Rätt ska vara rätt. Pippi var nog först med mycket, men inte med allt.

Mattias sagde ...

Jag blev så nyfiken på vad jag själv skrivit att jag googlade efter mer information. Och ser man på:
http://tidskrift.nu/artikel.php?Id=4669

Nå, må vi då minnas vad Picasso lär ha sagt: "Stora konstnärer imiterar. Mästarna stjäl."

Astrid Lindgren STAL, av allt att döma. Mästerligt!

Anne Mølleskov, Who Cares? sagde ...

Hej Mattias
Tak for dine kommentarer og dit link.
Jeg har været inde og kigge på det, og du har ret - jeg tror også Astrid Lindgren var mere end inspireret, da hun så den film :-)

Mattias sagde ...

Och på motsvarande sätt lär Pippis pappa ha funnits på riktigt i form av en svensk sjökapten som steg i land någonstans i Söderhavet för att ägna sig åt kopraodling. Han fick många barn, samtliga med samma hudfärg som Momo och de andra barnen på kurrekurreduttön; en av döttrarna hette ELSA minns jag. Det går nog också att googla upp.
Som sagt var... Ifråga om konst är det så att mästarna stjäl...

Anne Mølleskov, Who Cares? sagde ...

Interessant.
Ja, og som jeg skrev i indlægget: "Når fantasi bliver til virkelighed" ( http://pippipower.blogspot.com/2008/02/nr-fantasi-bliver-til-virkelighed.html), så sker det omvendte også - i dette tilfælde at et sted i Stillehavet efterfølgende er blevet kaldt Kurrekurredutøen!